SEO copywriting

Teksten schrijven en copywriting zijn twee verschillende werkzaamheden en SEO copywriting is weer een vak apart. Een tekst schrijven doet bijvoorbeeld een journalist, hij of zij neemt een interview af en schrijft hier een verhaal van. Onder copywriting worden reclameteksten en andere wervende teksten verstaan. Nu is het niet de bedoeling dat je gelijk aan een ‘echte’ schreeuwende reclametekst denk, zoals ‘Wij van WC-een zeggen…’. Nee dat is de afgelopen jaren echt wel veranderd.

Hoe gaat een SEO copywriter te werk?

Bij SEO copywriting is het net zo belangrijk als bij andere teksten om eerlijk te blijven. De consument doet namelijk steeds beter onderzoek naar diensten en producten. Een goede SEO copywriter doet dan ook onderzoek naar jouw product of dienst. Zonder deze kennis kan er namelijk nooit een goed stuk content geschreven worden. Wij zullen als eerste jouw website goed bekijken en vragen of er nog andere documenten zijn die goede informatie over het bedrijf, de dienst of het product bevatten. Nadat dit alles is doorgenomen, zijn wij voorstander van een persoonlijk gesprek. Wij kunnen hier onze vragen kwijt en wij kunnen het bedrijf ook echt zien en voelen. SEO copywriting is namelijk niet zomaar een reclametekst, het moet een tekst zijn waar jij als ondernemer achter staat en die past bij de huisstijl van jouw bedrijf.

Voor welke kanalen kan een bedrijf SEO copywriting inzetten?

In principe kan SEO copywriting voor ieder medium worden ingezet, ja ook voor de offline kanalen. Niet omdat het nodig is dat deze teksten SEO geoptimaliseerd zijn, maar omdat de teksten er dan toch al zijn. Natuurlijk moet het iets aangepast worden, maar van een tekst een andere tekst maken kost veel minder tijd. En minder tijd is minder kosten. Nu klinkt het simpel alsof we alles dubbel kunnen gebruiken, zo makkelijk is het helaas dan ook weer niet.

Het is belangrijk om vooraf vast te stellen wat de doelstellingen zijn ‘Wat wil jij aan de doelgroep vertellen?’. Zodra de kernboodschap vaststaat kunnen we deze in alle tekstvormen gieten. De copywriter gaat aan de slag met SEO-webteksten, folders, e-mailings, nieuwsbrieven en alle andere kanalen die besloten zijn om in te zetten. Samen met jouw eigen DTP-er of één vanuit ons netwerk wordt alles klaargemaakt. Het is belangrijk dat ieder medium zijn eigen identiteit houdt, maar de boodschap moet wel eenduidig zijn en herkend worden.

Wil jij hulp bij SEO copywriting of andere copywrite werkzaamheden? Vul het onderstaande formulier in of neem contact met ons op. Wij kunnen jou onder andere helpen met websites, folders, brochures, e-mailings, postmailings, nieuwsbrieven, personeelsbladen of advertenties